‘De jongere generatie vormt een update voor je bedrijf’
Wat maakt samenwerken met jongeren zo waardevol voor onze regio? En waarom is het nú belangrijk om in hen te investeren? Liesbeth Schievink, regisseur bij RegioMarketing Toerisme Noordoost-Friesland (RMT NOF), vertelt waarom zij gelooft in de kracht van samenwerking tussen onderwijs, ondernemers en jongeren.
“Als je zegt: wat vind je níét leuk aan werken voor deze regio, dan zijn we sneller klaar”, lacht Liesbeth. Ze is regisseur bij RMT NOF en ziet het als haar missie om de schoonheid, de mensen en de kansen van Noordoost-Friesland zichtbaar te maken.
“Het is een ongelooflijk mooie en diverse regio”, vertelt ze. “We hebben twee nationale parken, een dark sky park, waar maar 44 van zijn in de wereld, en een vestingstad die ook een Elfstedenstad is.” Ze benadrukt dat Noordoost-Friesland onderschat wordt: “Bij coulissenlandschap denkt iedereen aan de Achterhoek, maar het grootste ligt hier in de Noordelijke Fryske Wâlden.”
RMT NOF zorgt ervoor dat bezoekers dat ook ontdekken. Van Eropuitinfriesland.nl tot wandelkaarten, magazines en evenementen: alles is erop gericht om gasten langer te laten blijven en vaker terug te komen. “Maar”, zegt Liesbeth, “wel in balans met wat we hier hebben.” Ze ziet dat inwoners grutsk zijn op hun regio, en dat ze dat graag willen delen met toeristen die oprecht geïnteresseerd zijn.
Samenwerken aan de toekomst
In haar rol als regisseur onderhoudt Liesbeth contact met ondernemers, gemeenten en partners. Zo ook met Onderwijs in Bedrijf, waar ze ruim anderhalf jaar geleden mee in contact kwam via het Kennislab. Voor Liesbeth is de link met jongeren vanzelfsprekend. “Toerisme en recreatie zijn groeisectoren. Er liggen hier zóveel kansen, maar jongeren moeten ze wel zien. En ze moeten ook een stem krijgen in die toekomst. Wij kunnen van alles bedenken, maar hun blik is minstens zo belangrijk.”
Samen met OIB organiseerde RMT NOF al verschillende projecten en denkt ze mee over opdrachten waarin leerlingen bedrijven kunnen onderzoeken. “We zouden het liefst vaker zulke projecten doen”, zegt Liesbeth. “Bijvoorbeeld: kies een museum en kijk wat er nodig is om het voor jóuw generatie aantrekkelijk te maken. Volwassenen roepen dan al snel ‘doe een audiotour’. Ik heb ervaring met mijn eigen dochter, die zit helemaal niet op een audiotour te wachten.”
Brug tussen onderwijs en ondernemers
RMT NOF vormt met haar grote netwerk zelf een schakel tussen ondernemers. “En Onderwijs in Bedrijf is dan weer de schakel tussen onderwijs en ondernemers. Wij kunnen samen de meeloopdagen of projectweken helpen faciliteren, omdat wij dat netwerk van ondernemers al hebben.”
Liesbeth is enthousiast over OiB. “Ze brengen onderwerpen en bedrijven de klas in. En ze zorgen dat jongeren niet werken aan verzonnen opdrachten, maar aan échte vraagstukken van échte bedrijven. Dat maakt leren leuker en waardevoller.” Ze merkt hoe belangrijk die realiteit is. “Je kunt niet kiezen voor iets waarvan je niet weet dat het bestaat”, zegt ze. “Daarom is het zo goed dat leerlingen bedrijven leren kennen. Achter ieder bedrijf schuilt een mens, en dat is goed om te leren zien.”
De rode draad in alles wat Liesbeth zegt: jongeren behouden voor de regio. “Voor de leefbaarheid heb je alle generaties nodig”, benadrukt ze. “Het is prima als jongeren even uitvliegen, dat hoort bij het leven. Maar ze moeten wel het warme gevoel houden bij waar ze vandaan komen en de kansen blijven zien.”
Een update voor je bedrijf
Wat ze ondernemers wil meegeven? Ze hoeft er geen seconde over na te denken. “De jongere generaties vormen een update voor je bedrijf”, zegt ze. “Net zoals je je apps moet updaten. Die update voor jouw bedrijf ligt hier voor het oprapen. Het geeft je een blik op hoe jongeren denken, en je ontmoet hiermee je toekomstige medewerker.” Een kleine investering, vindt ze, voor groot plezier. “Want het is leuk en het geeft energie.”