Even voorstellen: Regiocoördinator Harriët Hoekstra

Harriët Hoekstra uit Raard is één van de regiocoördinatoren van Onderwijs in bedrijf. Ze wil haar steentje bijdragen aan de toekomst van Noordoost-Friesland door te helpen ervoor  te zorgen dat jonge mensen hier kunnen blijven wonen en werken. “Leerlingen moeten weten dat hier in de regio op elk niveau banen zijn. Ik wil er met mijn kennis, netwerk en ervaring voor zorgen dat er een goede, sterke verbinding is tussen scholen en bedrijven. Dat hebben we nodig, nu en ook in de toekomst.” 

Wat is je achtergrond, qua werk en opleiding?

Na de middelbare landbouwschool in Dokkum heb ik de agrarische lerarenopleiding gedaan op hogeschool STOAS in Dronten. Ik heb zowel in het eerste als in het vierde jaar stage gelopen bij Aeres in Buitenpost (toen nog AOC Friesland). Na mijn laatste stage ben ik gebleven, want ik vond het lesgeven hartstikke leuk. Ik ben bijna 25 jaar leraar groene vakken geweest. Naast de praktijklessen op school was ik veel met leerlingen op pad. We gingen bijvoorbeeld op de fiets naar de boer voor een praktijkles, of op excursie naar een bedrijf. Daarnaast heb ik veel stages begeleid. 

Zo’n anderhalf jaar geleden zag ik de vacature voor deze functie: ik vond het een prachtige combinatie tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Ik vind onze regio heel bijzonder en ik wil mijn steentje bijdragen aan de toekomst van Noordoost-Friesland: ervoor zorgen dat jonge mensen hier kunnen blijven wonen en werken. 

Vanaf maart 2023 ben ik vanuit Aeres gedetacheerd voor deze functie. In eerste instantie als relatiebeheerder voor Sterk Techniekonderwijs Noordoost-Friesland: STO-NOF wordt vertegenwoordigd in ons nieuwe platform Onderwijs in Bedrijf. Techniek is hartstikke belangrijk en ook sterk vertegenwoordigd in onze regio. Maar we hebben hier nog veel meer sectoren: Onderwijs in Bedrijf is dan ook voor álle sectoren. 

Wat is je connectie met onderwijs en bedrijfsleven in Noordoost-Friesland?

Ik heb met beide een sterke connectie. Ik heb veel ervaring in het onderwijs, ook heb ik al jaren contact met bedrijven vanwege de stages. Ik vond het altijd heel belangrijk stages voor beide partijen zo leuk mogelijk te maken, voor de leerling en voor het stagebedrijf. Een goede match maken: wie past bij welk bedrijf, en welk bedrijf past bij welke leerling? Daarom heb ik ook altijd de ontwikkelingen in het bedrijfsleven in de gaten gehouden. 

Die match maken doe ik in deze functie ook continu. Ik heb er de afgelopen anderhalf jaar voor gezorgd dat ik bekend ben op de basisscholen en middelbare scholen in de regio. Volgens mij heb ik nu bijna iedereen ‘aan boord’: ik merk dat scholen me weten te vinden. Mijn collega Jan-Tsjerk heeft juist veel ervaring in het bedrijfsleven. Onze kennis en ervaring sluit goed op elkaar aan: samen kunnen we heel wat bewerkstelligen. 

Wat ga je precies doen bij Onderwijs in Bedrijf? 

Als regiocoördinator zijn we echt de verbinder tussen bedrijven en scholen. Het is de bedoeling dat we die twee bij elkaar brengen door middel van leuke activiteiten. Veel bedrijven zijn wel gewend aan stagiaires op mbo- en hbo-niveau, maar niet aan basisscholen en middelbare scholen. Soms weten ze niet goed wat ze voor deze leerlingen kunnen betekenen. Maar er is heel veel mogelijk!

Dit jaar hebben we bijvoorbeeld een scholenchallenge georganiseerd, met vijf bedrijven en vijf scholen. Leerlingen mochten kiezen welke challenge ze wilden doen: van een tiny house ontwerpen, tot een product bedenken voor een webshop. De kick-off was bij de bedrijven, vervolgens werkten de leerlingen op school tien weken aan hun challenge, met tussendoor een vragenuurtje met ‘hun’ bedrijf. Tijdens het slotevent presenteerden de scholen hun ideeën. De bedrijven beoordeelden de resultaten en per bedrijf was er een prijs voor het mooiste idee of ontwerp. Eén van de bedrijven gaat echt met het resultaat aan de slag: het voetenbankje dat leerlingen hadden bedacht komt – in een ander materiaal - in de webshop van OPNIEUW in Buitenpost. 

De scholenchallenge was een succes en komt volgend schooljaar terug. Maar een activiteit hoeft niet heel groot te zijn, of lang te duren. We kunnen alle kanten op. Eigenlijk alle bedrijven in onze regio zijn enthousiast over ‘leerlingen over de vloer krijgen’. Ze snappen dat het leuk en nuttig is en dat leerlingen zo later een betere keuze kunnen maken voor een beroep en bedrijf.

Waarvoor kunnen scholen en bedrijven contact met je opnemen?

Zowel bedrijven als scholen kunnen contact opnemen, maar tot nu toe komen de vragen vooral vanuit scholen. Zij hebben bijvoorbeeld een thema of project, waarbij ze iets met één of meerdere bedrijven willen doen. Soms weten scholen goed wat ze willen, soms hebben ze nog geen idee. Hoe meer tijd we hebben voordat zo’n thema begint, hoe beter. Mijn tip is dan ook: trek op tijd aan de bel, liefst ruim van tevoren. Het hoeft nog niet helemaal duidelijk te zijn wat de activiteit wordt, maar als ik weet dat er wat aan zit te komen, kan ik alvast lijntjes uitzetten. 

Voor basisscholen organiseren wij techniekweken, op verzoek van de scholen zelf. Op school worden dan gastlessen verzorgd en leerlingen gaan op bezoek bij bedrijven in hun eigen stad of dorp. Van zo’n bedrijf moet je ook weten wat mogelijk is: kunnen ze wat vertellen, een rondleiding geven, mogen de kinderen zelf wat doen? Het ene bedrijf heeft zelf ideeën, bij een ander bedrijf help ik daarmee. Bedrijven geef ik vaak als tip: laat zien wat je doet, maar zorg ook voor een activiteit. Dat hoeft niet iets groots te zijn. Leerlingen vinden het leuk als ze zelf iets mogen maken, of iets meekrijgen naar huis. 

Noordoost-Friesland heeft veel bedrijvigheid: ik kom nog steeds bij nieuwe bedrijven die ik nog niet kende. Er is hier zoveel te doen en te beleven: als het goed is hebben we straks een platform vol activiteiten, waar we met z’n allen uit kunnen putten. Onderwijs in Bedrijf werkt omdat we het met elkaar doen: we brengen vraag en aanbod bij elkaar en zorgen voor ontmoetingen tussen bedrijven en leerlingen. Die verbinding tot stand brengen is geweldig!