De learlingen steane by in echt bedriuw gelyk yn in oare modus’
Hoe zorg je ervoor dat jongeren ontdekken wat Noordoost-Friesland te bieden heeft? Hoe breng je onderwijs en bedrijven zo samen dat het voor beide kanten écht werkt? Onderwijs in Bedrijf sprak drie ambassadeurs uit de regio. Eén van hen is Jorrit Dijk, docent Technologie & Toepassing (T&T) en Sport op Piter Jelles !mpulse in Kollum.
Hij merkt dagelijks wat praktijkgericht leren met leerlingen doet. En vooral wat het betekent dat Onderwijs in Bedrijf het overzicht, de matches en de bedrijven regelt. “Wy ha dat net ynsichtelik, mar sy wol”, zegt hij. “En dat makket in grut ferskil.” Ook het feit dat Jorrit in Ureterp woont en vooral in het begin nog niet echt een netwerk hier had, maakte het lastiger voor hem om ergens binnen te komen. Nu is dat dankzij Onderwijs in Bedrijf veel gemakkelijker.
Levensecht leren
Het vak T&T draait om levensechte opdrachten. Geen door school bedachte opdrachten of rollenspellen, maar vraagstukken van echte bedrijven uit de regio. Voor leerlingen is dat volgens Jorrit precies wat het vak laat werken. “Leare yn de praktijk is folle betekenisfoller,” zegt hij. “Se geane der oars fan sitten as se witte dat it foar in echt bedriuw is. Se wolle echt wat opleverje.”
De samenwerking met Onderwijs in Bedrijf maakt zulke opdrachten bereikbaar. Het kost scholen veel tijd om contacten met bedrijven te onderhouden en om naar opdrachten te zoeken. “En ast dan kontakt hast, hearst ek gau ris dat der foarrige wike al in oare skoalle wie. Underwiis yn Bedriuw hat júst ynsichtelik welke skoalle wêr west hat. Dat ûntsoarget.”
Leerlingen maken zo kennis met bedrijven uit de regio. “Sommige learlingen sille fêst ris by Bakkerij van der Bijl yn de winkel west wêze, mar do hast net troch dat der noch in gigantysk stuk achter de winkel sit.” Leerlingen leren op deze manier ook welke beroepen er zijn en wat er allemaal bij een bedrijf komt kijken.
De toekomstige medewerker
Ook voor bedrijven werkt het twee kanten op. Ze leren jongeren – en dus de toekomstige werknemers – kennen, zien hoe ze denken en waar ze enthousiast van worden. “It is de earste kennismaking tusken learlingen en organisaasjes, wêrmei wy hoopje dat de drempel foar de learlingen leger wurdt at se sykje nei in staazje of in baan.”
Scholenchallenge
Piter Jelles !mpulse doet elk jaar mee met de Scholenchallenge. Zes vo-scholen ontwikkelen het vak T&T samen en Onderwijs in Bedrijf regelt de opdrachtgevers. Dit jaar komen opdrachten onder andere van Firda Autotechniek, Yfke, de brandweer en Hearsmahiem.
Allemaal verschillende opdrachten: van het aerodynamisch maken van een waterstofauto, tot het maken naar tools waarmee ouderen hun medicijnen niet vergeten en het ontwerpen van een escaperoom. “Dy opdrachten binne hiel ferskillend”, vertelt Jorrit. Maar het idee is altijd hetzelfde: de leerlingen komen bij de klant, ze leren sociale vaardigheden, werken op een nieuwe manier samen (want dit keer is het voor het ‘eggie’) en doen zelf onderzoek.
Voor scholen betekent Onderwijs in Bedrijf volgens Jorrit dan ook vooral overzicht en richting. “Ik soe oanriede oan skoallen om dy gearwurking oan te gean. Leare yn de praktijk is tink ik folle betekenisfoller foar de learlingen.” Tegelijk benadrukt hij dat elke school moet kijken wat past bij de eigen vakken en behoeften. Niet alles laat zich één-op-één kopiëren; soms sluit techniek aan, soms een projectweek of een ander vak als economie.