Maak kennis met: Regiocoördinator Jan-Tsjerk Dijkstra

Jan-Tsjerk Dijkstra uit Wâlterswâld is één van de regiocoördinatoren van Onderwijs in bedrijf. Hij is vastbesloten samen met collega Harriët een groot succes te maken van het platform, door succesvolle verbindingen te leggen tussen het onderwijs en bedrijfsleven in de regio. “Door kinderen en jongeren kennis te laten maken met mooie bedrijven in Noordoost-Friesland, behouden we deze talenten voor de toekomst en voor onze unieke regio.” 

Wat is je achtergrond, qua werk en opleiding? 

Ik heb Commerciële Economie gestudeerd aan de NHL en ben in 2005 begonnen met werken bij de Rabobank in Damwâld. Ik was daar al aan de slag voordat ik afgestudeerd was. Ik zag namelijk een vacature bij deze Rabobank hangen toen ik er een keer ging pinnen: ze zochten een commercieel ondersteuner binnendienst. Ik besloot hierop te solliciteren en werd aangenomen. In 2006 werd ik adviseur bedrijven en later accountmanager MKB. Tot eind 2019 heb ik bij de Rabobank gewerkt, daarna ben ik voor mezelf begonnen. Met mijn bedrijf Dijkstra MKB Advies regel ik vanuit mijn deskundigheid en netwerk van financiers de meest passende MKB-financiering.

Daarnaast ben ik nu dus regiocoördinator voor Onderwijs in bedrijf, samen met Harriët. Dat vind ik ontzettend leuk: ik kan mijn kennis en ervaring op een andere manier inzetten. Bovendien komt Harriët juist uit het onderwijs, dus qua achtergrond vullen we elkaar heel mooi aan. 

Wat is je connectie met onderwijs en bedrijfsleven in Noordoost-Friesland?

De onderwijswereld is behoorlijk nieuw voor mij. Ik ben in deze regio opgegroeid en ben hier ook naar school gegaan, maar er is veel veranderd de afgelopen jaren. Ik ben dan ook volop bezig met kennismakingen en contacten opbouwen met scholen, dat is heel leuk om te doen. Daarin heb ik ook veel aan Harriët. 

Het bedrijfsleven in de regio is juist heel bekend voor mij, omdat ik al zoveel jaren met ondernemers werk. Ik vind het contact met ondernemers ontzettend leuk, omdat zij altijd dromen en ambities hebben. Het is belangrijk dat we het bedrijfsleven en de leefbaarheid in onze regio op peil houden, zodat er ook voor de generaties na ons voldoende toekomstperspectief is.

Als regiocoördinator geef ik daar ook invulling aan, door er mede voor te zorgen dat kinderen en jongeren op een goede manier kennismaken met het bedrijfsleven. Zo komen ze erachter dat ze binnen een bepaalde straal van hun woonomgeving goede mogelijkheden hebben voor zowel onderwijs als werk. Als ze in een vroeg stadium weten wat hier allemaal gebeurt, kunnen ze betere keuzes maken voor de toekomst en kunnen we deze jonge talenten behouden voor Noordoost-Friesland. 

Wat ga je precies doen bij Onderwijs in bedrijf? 

Als regiocoördinator is netwerken en contacten leggen met zowel het onderwijs als het bedrijfsleven heel belangrijk, maar we doen veel meer dan dat. We zijn het gezicht van het platform Onderwijs in Bedrijf. Er is zowel een website als social media voor het platform, maar we vinden persoonlijk contact ontzettend belangrijk. Ondernemers en leraren hebben het allemaal hartstikke druk: wij helpen ze graag door ze met elkaar te verbinden en zo samen leuke en mooie activiteiten op te zetten. 

Nu gebeurt het nog weleens dat verschillende scholen allemaal naar dezelfde bekende bedrijven bellen om iets te organiseren: wij gaan dat coördineren. Zo worden niet steeds dezelfde bedrijven ‘platgebeld’ en krijgen ook bijvoorbeeld kleinere bedrijven de kans iets van zichzelf te laten zien. Bovendien maken scholen en leerlingen zo kennis met een grotere verscheidenheid aan bedrijven en sectoren. Mijn ervaring is dat eigenlijk alle ondernemers hartstikke trots zijn op wat ze doen en maken en daar graag over vertellen. Daar willen we ze bij helpen, zodat ze hun enthousiasme kunnen overbrengen aan kinderen en jongeren.  

Het mooiste is als leerlingen door een activiteit of opdracht echt worden betrokken bij de werkzaamheden van een bedrijf. Dat maakt vaak grote indruk op ze: zo’n ervaring zullen ze niet gauw weer vergeten. Natuurlijk houden we daarbij rekening met niveaus en leeftijden: daar komen we in overleg met de scholen en bedrijven altijd uit. 

Waarvoor kunnen scholen en bedrijven contact met je opnemen?

Scholen kunnen bij Harriët en mij aankloppen als ze bijvoorbeeld met een bepaald thema aan de slag willen en daar een praktijkopdracht, bedrijfsbezoek of gastles aan willen koppelen. Andersom kunnen ook bedrijven – uit alle sectoren - bij ons aankloppen, als ze een leuk idee of een mooi project hebben waar ze leerlingen bij willen betrekken. Wij zijn de linking pin tussen scholen en bedrijven: wij kunnen vraag en aanbod aan elkaar koppelen. 

Daarnaast zijn we ook proactief: als we zelf kansen zien of bepaalde vragen signaleren, gaan we daarmee aan de slag. Veel ondernemers vertellen momenteel dat ze moeilijk personeel kunnen vinden. Door scholieren al op jonge leeftijd kennis te laten maken met jouw bedrijf, is de kans groter dat ze in je bedrijf geïnteresseerd zijn als ze wat ouder worden. Daarvoor moeten ze het eerst leren kennen. Hoe concreter je vervolgens de activiteit of opdracht maakt, hoe beter het bij leerlingen blijft hangen. 

We hoeven ook niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden: activiteiten of projecten die al eens succesvol gedaan zijn, kunnen opnieuw gebruikt worden door andere combinaties van bedrijven en scholen. Daarvoor is het platform ook: ideeën opdoen en van elkaars kennis, netwerk en expertise gebruikmaken. Mensen met elkaar in verbinding brengen heb ik altijd al gedaan in mijn werk en ik ben ervan overtuigd dat je met samenwerken verder komt dan alleen. We gaan voor activiteiten die voor alle partijen van toegevoegde waarde zijn. We hebben een unieke regio waar we trots op mogen zijn. Ik hoop en verwacht dan ook dat we met z’n allen een groot succes kunnen maken van Onderwijs in bedrijf.