Onderwijsprofessionals delen in Kollum inzichten en ideeën

Een kleine honderd onderwijsprofessionals hebben donderdag 30 oktober in Kollum inzichten, kennis en ideeën gedeeld. Een interactieve lezing over Generatie Z en diverse workshops stonden op het programma.

De presentatie - een zogeheten keynote - werd verzorgd door puberexpert Janneke ter Bille. Zij sprak in theater De Colle in Campus Kollum op de jaarlijkse PO-VO-dag waarbij (vooral) leerkrachten/docenten en schoolleiders uit het primair - en voortgezet onderwijs aanwezig waren. De organisatie van de bijeenkomst was in handen van het platform Onderwijs in bedrijf.

Generatie Z omvat de categorie personen die geboren is tussen ongeveer 1997 en 2012. Deze groep is opgegroeid in het digitale tijdperk. Dat werd in De Colle meteen bevestigd toen Janneke ter Bille bij de aanwezigen inventariseerde waar zij bij Generatie Z aan denken. Internet en smartphones, klonk het direct.

Ook slechte focus, alles snel-snel, veel kennis, korte lontjes en kennis van meerdere talen (internationaal georiënteerd) waren antwoorden die vanuit de zaal kwamen. Janneke ter Bille benadrukte dat iedere generatie door zijn of haar eigen bril kijkt. Over de Generatie Z zei ze dat deze behoefte heeft aan autonomie, gelijkwaardigheid en impact.

Daarnaast stelde de pubercoach uit de Achterhoek dat prestatiedruk de motivatie bij de jongere generatie ‘opvreet’. Ook hebben ze moeite met feedback, structuur en samenwerken, gaf Janneke ter Bille verder aan. ,,Ze willen snel vooruit.”

In de ogen van Janneke ter Bille, die zelf ook voor de klas stond, is de Generatie Z is niet ‘moeilijker’. ,,Ze zijn gewoon anders. Onze huidige generatie leerlingen is opgegroeid in een wereld waar technologie altijd binnen handbereik is en waar informatie constant stroomt. Dit beïnvloedt hoe ze leren, zich gedragen en hoe ze communiceren.”

Door ze te begrijpen en verbinding te maken op hun eigen voorwaarden kunnen de jongeren worden bereikt, ,,Het is niet goed of fout, maar anders: wees nieuwsgierig naar de ander, maak contact”, gaf Janneke ter Bille haar gehoor mee. ,,Jullie zijn het verschil tussen afwijzing en erkenning!”

In een wereld met internet en smartphones heeft het brein van de Generatie Z nóóit een pauzeknop, aldus Janneke ter Bille over hun leefwereld. ,,De kunst is om rust te zoeken, te vervelen, zodat de creativiteit wordt gestimuleerd.”

Na de keynote gingen de leerkrachten, docenten en schoolleiders aan de slag in een zestal workshops. Daarbij storten zij zich op zelfgekozen onderwerpen. Motiveren zonder stress, ethiek en AI in het onderwijs, de verbinding met de regio, betekenisvol adviseren, gelijke kansen in het onderwijs en samen leren in de praktijk (onderwijs en ondernemers) waren de items waar op geanimeerde wijze van gedachten over werd gewisseld.